ˆ

Opinie RIO

Szczegóły informacji

UCHWAŁA NR 545/2023 SKŁADU ORZEKAJĄCEGO REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ w ZIELONEJ GÓRZE z dnia 28 listopada 2023 r.

Informacja ogłoszona dnia 2023-11-30 08:01:38 przez Patryk Wilk

Akapit nr 1 - brak tytułu

UCHWAŁA NR 545/2023
SKŁADU ORZEKAJĄCEGO
REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ
w ZIELONEJ GÓRZE
z dnia 28 listopada 2023 r.

w sprawie: wydania opinii o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej Gminy Żagań na 2024 rok wraz z uzasadnieniem.

Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej wyznaczony Zarządzeniem Nr 10 Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze z dnia 16 sierpnia 2023 r. w osobach:
1. Tomasz Witkowski - przewodniczący
2. Lidia Jaworska - członek
3. Adriana Kamedulska - członek
działając na podstawie art. 13 pkt 3, art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1325) postanawia
zaopiniować pozytywnie przedłożony przez Wójta Gminy Żagań projekt uchwały budżetowej Gminy na 2024 rok wraz z uzasadnieniem.

UZASADNIENIE

Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Zielonej Górze zbadał pod względem formalno - prawnym przedłożony przez Wójta Gminy Żagań projekt uchwały budżetowej na 2024 rok wraz z uzasadnieniem.
Wójt Gminy Żagań wraz z projektem uchwały budżetowej przedłożył uzasadnienie do projektu uchwały.
Dochody budżetowe zostały zaplanowane zgodnie z obowiązującą klasyfikacją budżetową w pełnej szczegółowości klasyfikacyjnej obejmującej działy, rozdziały, paragrafy z podziałem na dochody majątkowe i bieżące.
Wydatki budżetowe zaplanowano również w pełnej szczegółowości klasyfikacyjnej, w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji budżetowej z podziałem na wydatki bieżące i wydatki majątkowe.

Projekt budżetu na rok 2024 r. zakłada dochody w łącznej kwocie 52.378.581,00 zł,
natomiast wydatki w łącznej kwocie 57.578.979,00 zł.
Planowany deficyt budżetu w kwocie 5.200.398,00 zł prognozuje się pokryć przychodami pochodzącymi z tytułu niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków 2.094.246,15 zł oraz przychodami z tytułu nadwyżki z lat ubiegłych w kwocie 3.106.151,85 zł.
Ustalono przychody budżetu w kwocie 5.200.398,00 zł. Rozchodów budżetu na 2024 rok nie zaplanowano.

Relacja wynikająca z art. 242 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych po stronie planu jest zachowana. Deficyt operacyjny równoważony jest przychodami z niewykorzystanych środków pieniężnych na rachunku bieżącym budżetu, wynikających z rozliczenia dochodów i wydatków nimi finansowanych związanych ze szczególnymi zasadami wykonywania budżetu określonymi w odrębnych ustawach oraz wynikających z rozliczenia środków określonych w art. 5 ust. 1 pkt 2 i dotacji na realizację programu, projektu lub zadania finansowanego z udziałem tych środków oraz przychodami z tytułu nadwyżki z lat ubiegłych.

Projekt uchwały budżetowej zawiera elementy wymienione w art. 212 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Załączniki do projektu uchwały budżetowej zostały sporządzone, zgodnie z art. 214 ustawy o finansach publicznych i obejmują zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu Gminy Żagań, z wyodrębnieniem na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i spoza sektora finansów publicznych.
W projekcie uchwały budżetowej, wyodrębniono wydatki budżetu z wyszczególnieniem na wydatki bieżące i majątkowe zgodnie z art. 236 ustawy o finansach publicznych.
Wyodrębniono wydatki na wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji. Zaplanowano także wydatki na obsługę długu publicznego.

Ustalono plan dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami.
Ustalono dochody w kwocie 60.000,00 zł z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i dochody z części opłaty za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w obrocie hurtowym w kwocie 15.000,00 zł oraz wydatki w kwocie 73.000,00 zł na realizację zadań określonych w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Ustalono także wydatki w kwocie 2.000,00 zł na realizację zadań ujętych w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii.
W projekcie uchwały budżetowej, w części normatywnej określono planowane wpływy związane z gromadzeniem środków z opłat i kar za korzystanie ze środowiska i wydatki na finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Określono plan dochodów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 2.150.000,00 zł i plan wydatków na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 2.279.081,00 zł. Gmina posiada uchwałę o pokryciu części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Określono plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane w ramach Funduszu Sołeckiego.
Zaplanowano dochody i wydatki finansowane z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, w tym środków z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych na
realizację zadań inwestycyjnych.

Prawidłowo określono rezerwę ogólną, która nie jest niższa niż 0,1 % i nie przekracza 1 % wydatków budżetu oraz rezerwę celową na zadania w zakresie zarządzania kryzysowego.
Upoważnienia dla Wójta sformułowano, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie.
Od niniejszej uchwały Składu Orzekającego, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych Gminie przysługuje odwołanie do Kolegium Izby w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Przewodniczący
Składu Orzekającego
Tomasz Witkowski

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Wiejska Żagań
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-11-30
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Patryk Wilk
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-11-30 08:00:14
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Patryk Wilk
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-11-30 08:01:38
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Patryk Wilk
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-11-30 08:24:55
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
344 raz(y)